Súčasný strategický plán YMCA na Slovensku je zostavený na obdobie rokov 2014-2023. Momentálne je v štádiu dopĺňania a schvaľovania. Pandemické obdobie sme využili na prehodnocovanie plánu, smerovania a aktualizácie stanov.
Vychádza z aktuálnej situácie združenia, odvíja sa od aktuálnych príležitostí a výziev v oblasti práce s mládežou a sčasti nadväzuje na strategický plán European Alliance of YMCA (EAY), na ktorého zostavení sa podieľala aj YMCA na Slovensku.
Formát stratégie YMCA na Slovensku nadväzuje na výňatok zo stratégie EAY: „… aby sme boli relevantnou organizáciou, musíme mať jasnú víziu, naša práca musí byť relevantná pre mladých ľudí a súčasnú spoločnosť, a základy, na ktorých staviame musia byť stabilné a dlhodobo udržateľné.“
Jasné poslanie, spoločenská relevantnosť, inštitucionálna stabilita a flexibilita boli určené za tri piliere – priority stratégie YMCA na Slovensku na roky 2014 – 2023, pričom každá z priorít je rozložená do konkrétnych cieľov.
Priorita 1: Relevantné programy (Jasné poslanie)
Priorita 2: Dlhodobá udržateľnosť (Inštitucionálna stabilita)
Priorita 3: Informovanosť a reprezentovanie mladých ľudí (Spoločenská relevantnosť)
Priorita 1: Relevantné programy
Ťažiskovou činnosťou YMCA na Slovensku je realizácia programov pre mladých ľudí a ich všestranný rozvoj. Relevantné programy slúžia ako prostriedok riešenia odpovedania na problémy, ktorým mladí ľudia, rodiny a komunity v súčasnosti čelia. YMCA na Slovensku si uvedomuje potrebu koordinovať, podporovať, zviditeľňovať kvalitné programy pre jednotlivcov, rodiny, lokálne komunity a rôzne – aj menšinové skupiny spoločnosti. Preto je priorite „Relevantné programy“ v strategickom pláne venovaná najväčšia časť. Mnohé z programov predstavujú aktivity neformálneho vzdelávania.
Neformálne vzdelávanie mladých je kľúčovou aktivitou združenia, ktorú zahŕňa takmer každá oblasť našich programov. YMCA na Slovensku sa v rámci svojich programov chce v nasledujúcom období zamerať na 8 oblastí:
1. oblasť: Zdravý životný štýl a životné prostredie
2. oblasť: Mier, demokracia a aktívne občianstvo
3. oblasť: Inklúzia
4. oblasť: Zamestnateľnosť mladých ľudí
5. oblasť: Medzinárodné programy a mobilita
6. oblasť: Kresťanstvo
7. oblasť: Iniciatívy
8. oblasť: Vzdelávanie mladých
V rámci každej z oblastí sú v stratégii YMCA na Slovensku vymedzené osobitné ciele, ktoré sú následne zhrnuté do 7 prierezových cieľov priority 1.
Na prierezové ciele nadväzujú implementačné plány stratégie. Prierezovými cieľmi sú: Realizovať, podporovať, rozvíjať a propagovať:
A. aktivity pravidelnej činnosti pre mládež a podujatia pre mládež a verejnosť
B. vzdelávanie a tréning mladých ľudí
C. aktivity rozvíjajúce spoluprácu s inými mládežníckymi organizáciami, samosprávou, verejnou správou a verejnými inštitúciami, ako aj inými verejnými a súkromnými organizáciami a jednotlivcami
D. aktivity medzinárodnej spolupráce
E. aktivity zvyšujúce informovanosť mladých ľudí.
Priorita 2: Dlhodobá udržateľnosť
Priorita 2 je podobne ako prvá priorita rozdelená do niekoľkých oblastí, pričom pri každej z nich sú uvedené ciele v rámci oblasti. Z hľadiska obmedzeného rozsahu uvádzame len jednotlivé oblasti:
1. oblasť: Ľudské zdroje
Programy sú vytvárané a koordinované ľuďmi – pracovníkmi s mládežou, vedúcimi a dobrovoľníkmi. Títo ľudia sú „rukami“ organizácie. Na ich práci závisia výstupy a prínosy organizácie. Preto je jednou z cieľov druhej priority rozvoj pracovníkov s mládežou, mladých a mládežníckych vedúcich a iných dobrovoľníkov a ľudí zapojených do činnosti organizácie.
2. oblasť: Financovanie
Financovanie je nezanedbateľnou súčasťou trvalo udržateľného rozvoja organizácie. Bez prostriedkov by nebolo možné realizovať aktivity pre mládež v takom rozsahu a kvalite ako keď sú k dispozícii. Preto v záujme dlhodobej udržateľnosti fungovania organizácie a zvyšovania kvality jej činnosti považujeme túto oblasť za relevantnú.
3. oblasť: Spolupráca a partnerstvá
Činnosť neziskových organizácií v oblasti práce s mládežou sa nezaobíde bez spolupráce s inými organizáciami, inštitúciami a jednotlivcami. Spolupráca je prínosná vo všetkých oblastiach aktivít organizácie v vrátane podporných a riadiacich činností. Môže výrazne zvýšiť kvalitu, rozsah a dostupnosť poskytovaných služieb, hospodárne využitie dostupných prostriedkov, informovanosť a inovácie v oblasti práce s mládežou a do organizácie priniesť mnohé ďalšie pozitíva.
4. oblasť: Kvalita a aktuálnosť
Uvedomujeme si, že pri práci s mládežou je kvalita veľmi dôležitá a nevyhnutná pre dosiahnutie vytýčených cieľov, pozitívnych výsledkov a celkový dopad činnosti. Kvalitu je potrebné pravidelne sledovať a vyhodnocovať a v neposlednom rade neustále zvyšovať. Je to dlhodobý a sústavný proces, ktorý vyžaduje adekvátne znalosti a skúsenosti.
5. oblasť: Viditeľnosť a transparentnosť
YMCA na Slovensku je občianske združenie – verejnoprospešná organizácia. Má za cieľ slúžiť nielen svojim členom ale aj širokej verejnosti. Sčasti hospodári s verejnými prostriedkami. Nielen kvôli tomu považuje za dôležitú viditeľnosť jej aktivít a transparentné fungovanie. Takýto prístup je kľúčový pri dosahu na cieľovú skupinu – mladých ľudí, vytváraní partnerstiev s inými organizáciami, inštitúciami, jednotlivcami, vytváraní dobrej mienky okolia a spoločnosti o činnosti organizácie i sektora samotného, zvyšovaní dôvery donorov a podporovateľov a pri mnohom ďalšom.
Priorita 3: Informovanosť a reprezentovanie mladých ľudí YMCA na Slovensku má v neposlednom rade úlohy informovať mládež o aktuálnych témach a možnostiach a reprezentovať a zastávať názory mladých ľudí. Zároveň ich vedie k vyjadrovaniu vlastného názoru a zväčšovaniu si obzoru o možnostiach, ktoré mladí ľudia v súčasnosti majú. Je to dôležitá činnosť, v ktorej chce YMCA na Slovensku pokračovať a ktorú chce nepochybne ďalej rozvíjať a zdokonaľovať sa v nej.
Ciele:
A. Pravidelne a sústavne informovať mladých ľudí o aktuálnych témach, problémoch, možnostiach, príležitostiach a pod. rôznymi spôsobmi a prostredníctvom rôznych médií.
B. Vyhľadávať a využívať nové spôsoby informovania mladých ľudí a vylepšovať už používané.
C. Zisťovať záujem mladých ľudí o informácie v rôznych oblastiach.
D. Reprezentovať mladých ľudí navonok, poskytovať im priestor pre vyjadrenie vlastného názoru demokratickým spôsobom a v súlade s etickými a morálnymi zásadami.
E. Vytvárať, udržiavať a rozvíjať spoluprácu a partnerstvá na zvyšovanie informovanosti mladých a ich reprezentácie.